"Аварія на Чорнобильській АЕС та її наслідки"
Тема: Геоекологічна ситуація в Україні. Основні забруднювачі
навколишнього середовища.
Аварія на Чорнобильській АЕС та її наслідки.
Мета: навчальна:
– розкрити суть поняття «геоекологічна ситуація», охарактеризувати сучасну геоекологічну ситуацію в Україні, систематизувати знання про основні забруднювачі навколишнього середовища;
– вчити визначати негативний вплив аварії на Чорнобильській АЕС на стан навколишнього середовища та здоров’я населення;
розвиваюча:
- формувати вміння аналізувати вплив геоекологічної ситуації на здоров’я населення, відбирати необхідну інформацію, висловлювати свої думки та ідеї, захищати свою позиції, формувати проблемні ситуації способи їх вираження;
виховна:
- виховувати усвідомлення особистої причетності до подій, що відбуваються в навколишньому світі;
- пробуджувати почуття відповідальності людства за збереження навколишнього середовища;
- виховувати екологічну культуру учнів, дбайливе ставлення до природи рідного краю.
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: комп’ютер, атласи, презентація «Аварія на ЧАЕС», фотографії.
Форма уроку: круглий стіл.
Хід уроку
І. Організаційний момент. (1хв)
ІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів.
Запитання до учнів:
- Що вивчає наука екологія?
Вчитель:
А тепер виникає таке питання
- Які екологічні проблеми характерні для території України.
- А які екологічні проблеми характерні для вашої місцевості?
Вчитель:
Я висуваю таку проблему:
- Чому вплив людини на навколишнє середовище особливо збільшився за останнє століття?( 2-3 учні)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.
Аналізуючи різні пригородні умови та ресурси України, ми неодноразово підкреслювали негативний вплив людини на них. А якщо узагальнити всі негативні наслідки такого втручання в природне середовище на певній території, можна отримати уявлення про ступінь її забрудненості.
Сучасна людина забуває найважливіше правило наших предків, що характеризує взаємини людини з природою: бери тільки те, що тобі необхідно, убивати тільки те, що можеш з’їсти. Ми бачимо, що людина бере в Землі все, що вона накопичила за сотні мільйонів років. У результаті виснажуються грунти, зменшуються площі лісів, зникають багато видів рослин і тварин.
Тому, сьогодні на уроці ми розглянемо тему: «Геоекологічна ситуація в Україні. Основні забруднювачі навколишнього середовища. Аварія на ЧАЕС та її наслідки».
Завдання уроку будуть такі:
Ø Поняття «Геоекологічна ситуація»;
Ø Характеристика сучасної геоекологічної ситуації в Україні;
Ø Основні забруднювачі навколишнього середовища.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Геоекологічна ситуація.
Вчитель:
Ми з вами вже згадали що вивчає наука екологія.
Екологія - наука про взаємодію людини з навколишнім середовищем.
А що ж являє собою поняття «геоекологічна ситуація»? ( визначення висвітити на комп’ютері)
Геоекологічна ситуація – стан навколишнього середовища за певний період часу на певній території. В Україні вона оцінюється як кризова.
Існують основні фактори негативного впливу:
(на комп’ютері висвітлюються всі фактори і обговорюються за круглим столом)
- Несприятливі природні явища та процеси ( смерчі , лісові пожежі, посухи тощо)
- Нераціональна господарська діяльність людини;
- Інтенсивна господарська діяльність людини;
- Забруднення навколишнього середовища
Вчитель:
Ці фактори є основними симптомами «хвороби» планети, спробуйте їх назвати: ( відповіді учнів)
Вчитель:
А тепер подивіться на комп’ютер, чи збігаються вони з вашими відповідями?( презентація на комп’ютері)
- Виснаження природних ресурсів;
- Активне зростання забруднення повітря, яке природа сама вже не в змозі знешкодити;
- Деградація грунтів;
- Знищення багатьох видів тварин і рослин;
- Кислотні дощі;
- Посилення глобального парникового ефекту.
Вчитель:
Виникає проблемне питання.
Враховуючи всі ці фактори, який ми можемо поставити «діагноз» Природі?
(відповіді учнів).
Вчитель:
А тепер подивіться на комп’ютер і порівняйте зі своїми відповідями ( презентація на комп’ютері)
- Екологічна небезпека;
- Загроза існування людини на Землі;
- Екологічна епідемія;
- Загроза середовищу життя;
- Екологічний не комфорт;
- Деградація довкілля.
Перегляд презентації «Екологічні проблеми»
Вчитель: (проблемне питання)
А тепер давайте спробуємо з’ясувати «хто» чи «що» є основною загрозою для навколишнього середовища та основним чинником до виникнення геоекологічної ситуації?
(Обговорення даного питання в колі і висловлення своїх думок учнями)
2. Наслідки аварії на ЧАЕС та їх вплив на навколишнє середовище.
Вчитель:
Приголомшує вплив на природне середовище України катастрофи на Чорнобильській АЕС, який набув глобального характеру. Впливу аварії зазнали багато країн Європи.
Учень: Не можна про це сказати,
Мовляв, це було вже давно,
Перед очима батько – мати,
І Україна , і Дніпро.
Не можна ні про що мовчати,
Горить тривогою чоло.
Ці вірші – роздуми і факти,
Це все було, було, було…
Вчитель:
26 квітня 2011 року виповнилася двадцять п’ята річниця аварії на ЧАЕС. З тих пір це слово всесвітньо відоме – «Чорнобиль» означає екологічну катастрофу, чиї жахливі масштаби і наслідки викликають глибокі потрясіння.
Декілька рядків з історії атома
Учень:
Перший у світі ядерний реактор було запущено в Чикаго наприкінці 1942 року. У СРСР – 27 червня 1954 року були зафіксовані перші оберти першої у світі АЕС .
У 1984 році атомні електростанції працювали у 26 країнах світу (усього 345 реакторів). Найрозвинутіша ядерна енергетика вважається у Франції, де на АЕС виробляється більше 70% електроенергії. А на Ігналінській АЕС виробляється 80% електроенергії Литви. Україні АЕС дають близько 47% електроенергії. ЧАЕС була однією з найбільших у світі (поступалася лише японській АЕС «ФУКУСІМА» та французькій «БЮЖЕ».)
Учень:
У результаті вибуху на ЧАЕС сталося радіоактивне забруднення території площею майже 160 тис. км2 . На території України забруднення зазнали 50 тис.км2 у 12 областях За даними МНС України, у країні близько 3,5 млн осіб постраждало від аварії. Після аварії радіаційно забрудненими були визнані 46,5 тис. км2 території Білорусії, де проживало близько 20% населення країни. Радіаційно забрудненими виявилися також 19 російських регіонів з територією майже 60 тис. км2 і з населенням 2,6 мнл. Осіб.
Відразу ж після катастрофи загинула 31 людина, а 600 тис. ліквідаторів, які брали участь у гасінні пожеж і розчищенні, отримали високі дози радіації. Усього від наслідків аварії померли більше 18 тис. осіб, у тому числі і дітей.
Через добу після аварії на ЧЕАС урядова комісія прийняла рішення про необхідність евакуації жителів довколишніх населених пунктів. Усього до кінця 1986 року майже з двохсот населених пунктів було відселено близько 116 тис. чоловік.
( перегляд презентації «Біль землі» Солін Володимир)
Вчитель:
Аварія на четвертому блоці ЧАЕС – це трагедія, яка зачепила інтереси сотень, тисяч людей, змусила замислитись багатьох політиків, учених і просто кожного з нас.
А виною всьому людина, людський розум, який спричинив найбільшу техногенну й екологічну катастрофу за всю історію людства.
(перегляд слайдів «Аварія на ЧАЕС» Петренко і Гріцишина).
Вчитель:
В наш, час після такої трагедії, виникає дуже багато питань на які ми спробуємо знайти відповіді.
Візьміть свою червону картку і ознайомтеся з нею.
Скажіть, яку асоціацію у вас викликає червоний колір?
Так це колір небезпеки.
Отже, перед вами питання, на які ми спробуємо дати відповіді.
( Учні поділені на мікро групи по 2-3 особи)
Питання для обговорення:
- Як аварія на ЧАЕС вплинула на стан здоров’я населення?
- Які території виявилися найбільш ураженими?
- Як вплинула аварія на ЧАЕС на природу Полісся?
- Відомо, що ЧАЕС розташована у межиріччі Дніпра, Прип’яті й Десни. Як вплинула аварія на важливі водні артерії країни?
( Учні обговорюють питання і дають свої відповіді по 2-3 хв)
V. Підсумок уроку.
Сьогодні на уроці ми з вами розглянули що ж являє собою геоекологічна ситуація та основні фактори негативного впливу. А також вплив аварії на ЧАЕС на навколишнє середовище та існування всього живого на планеті.
Бліцопитування
Вчитель:
Візьміть жовті картки і ознайомтеся.
Скажіть, яку асоціацію у вас викликає жовтий колір?
Колір надії, попередження.
А яку асоціацію у вас викликають вислови на картках?
Вислови:
- екологія
- забруднення
- Фукусіма
- Уроки Чорнобиля.
( Учні висловлюють свої думки і дають свої відповіді)
Вчитель:
А тепер візьміть зелені картки. Скажіть, яку асоціацію у вас викликає цей колір?
( Учні висловлюють свої думки і дають свої відповіді)
Вчитель:
Зверніть увагу, що картки зеленого кольору не заповнені.
Ваше завдання: записати такі вислови або асоціації, які будуть характеризувати життя. Тобто, це буде «Зелена картка життя»
(Наприклад: чиста планета, мирний атом, здорова нація, альтернативні джерела енергії, …………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………..)
Заключне слово вчителя.
Чорнобиль продемонстрував всемогутність і безсилля людини. І застеріг: не захоплюйся своєю могутністю, людино, не жартуй з нею.
Наше покоління розуміє, що не земна куля належить нам, а ми належимо їй. І нам потрібно передати майбутнім поколінням чисту планету.
Вчитель:
Хочу завершити наш урок такими рядками:
Зупинись, людино, озернись!
Подумай, що тебе чекає.
Якщо не зможеш як колись,
Босоніж йти веселим гаєм,
Якщо не зможеш до озер,
Як до люстерка нахилитись,
Якщо не зможеш ти тепер
З криниці жодної напитись!
То зупинись, людино, озирнись,
Й подумай: як нам далі жити?