Тренінгове заняття для роботи з учням 7-11 класів.

02.02.2016 12:13

Розвиток лідерських якостей

Мета: сформувати уявлення про лідерство, визначити лідерів класу, згуртувати класний колектив.

Обладнання : плакати «Правила роботи», «Очікування» у вигляді річки та берегів, бланки до гри «Бінго», крабик, ватмани, маркери, фломастери, роздаткова анкета самооцінки

Вправа 1. Вступ

Мета : надати інформацію про програму тренінгу, розповісти про сутність роботи, проінформувати про тему заходу, познайомитися з учасниками; ознайомити з програмою тренінгу і внутрішніми правилами поведінки на тренінгу.

            Цей тренінг проводиться для педагогів –організаторів, з метою навчити їх проводити подібні заходи з учнями , членами КРС.

Вступне слово

«лідерство – це мистецтво спонукати інших робити те, що ти хочеш, так, щоб вони думали, ніби самі хочуть робити це», - говорив Дуайт Ейзенхауер, відомий воєначальник, маючи на увазі здатність лідера впливати на своїх послідовників.

            Багатьом проблема розвитку лідерських якостей здається надуманою. На їх думку, лідерство – це дар, даний людині від природи, і або є або немає і ніколи не буде. Проте їм можна привести принаймні три заперечення.

            По- перше, існують громадські організації, які вже роками успішно розвивають і виховують лідерів.

            По- друге, ніхто не народжується лідером. Бувають люди з такими задатками, але щоб перетворитися на справжніх лідерів, їм необхідно розвивати свій потенціал, і тут не обійтися без спеціальних знань і навиків.

             І по-третє: якщо ознайомитися з біографією, то буде ясно, що багато хто з них пройшов певну школу лідерства.

             У книзі «Воля до лідерства» Марвін  Бауер, переконує керівників відмовитися від ієрархічних структур і розвивати лідерство перш за все в собі. Найпоширеніше визначення поняття  «лідер» звучить приблизно так: це людина, яка ставить мету і здатна залучати інших до її досягнення. Будь хто, хто хоче стати лідером, повинен володіти певними якостями і рисами вдачі. І на сьогоднішньому тренінгу ми про це і поговоримо.

 Вправа 2 «Правила роботи»

Перш ніж приступити до роботи необхідно встановити правила нашої роботи. Учасники пропонують, а тренер записує їх на плакаті «Правила роботи». Умовою прийняття правил є згода всіх учасників заняття з кожним  окремим правилом.

Правила можуть бути такими:

•          Вимкнути мобільні телефони;

•          Правило «Тут і зараз»;

•          Правило «піднятої руки»;

•          Правило добровільної активності;

•          Говори ти по черзі й по суті;

•          Не критикувати;

•          Бути толерантним;

•          Правило «вільної ноги» .

Вимкнути мобільні телефони – нічого не повинно заважати проведенню тренінгу

Правило «тут і зараз» - всі проблеми та негаразди треба залишити за межами тренінгу, а «Тут і зараз» бути позитивним у висловах і ставленні до інших.

Правило «піднятої руки» - якщо хтось з учасників тренінгу хоче щось додати чи розповісти , то необхідно підняти руку, а не галасувати.

Говорити коротко, по суті – дбаючи про можливість сказати, важливо дбати про можливість почути, необхідно цінувати час та не витрачати його на зайві розмови, що не стосуються теми тренінгу.

Не критикувати – наша зустріч – це діалог. Кожна точка зору – це особиста реальність, вона базується на власному досвіді. Критикувати – означає ставити свою точку зору вище за іншу.

Бути толерантними – відноситись з повагою до ідей, думок, почуттів, віку, статі, національності, релігійних віросповідань учасників тренінгу.

Добровільність – брати участь у тренінгу за бажанням, без спонукання збору кимось іншим.

Правило «вільної ноги» - якщо комусь з учасників буде дуже треба вийти, то про це  не потрібно питати чи оповіщати. Треба тихенько вийти, щоб не заважати іншим.

 Вправа «Знайомство»

            Настав час познайомитися. Знайомитися необхідно незвичним способом, адже деякі учасники тренінгу можуть знати один одного. Метою знайомства повинно бути пізнання учасниками один одного ближче, повинні дізнатися щось нове.

Пропонується такий варіант знайомства.

Учасникам роздаються аркуші на яких вони записують своє ім’я, а потім на кожну літеру свого імені вони записують свою рису характеру. Наприклад:

ОЛЯ: О-охайна, Л-лагідна, Я-яскрава.

Вправа «Бінго»

Учасникам роздаються спеціальні бланки, які вони тримають перевернутими. По команді тренера вони перевертають листочки і починають виконувати те що їм задано. Можна покласти бланки в окремі конвертики, а по команді учасники їх відкривають і виконують завдання. Після виконання йде обговорення

1)         Хто виконав завдання перший?(задатки лідера)

2)         Кому більше подобалось збирати підписи, а кому більше подобалось роздавати?

3)         Що нового ви довідалися про своїх однолітків?

Збери підписи у того…

У кого є брат

            Хто відпочивав у Криму     Хто любить морозиво

Хто по гороскопу  овен

            Хто вміє плавати      У кого вдома є собака

У кого карі очі

            У кого прізвище починається на голосну

            Хто народився у вересні

Інформація для тренера.

Якщо якоїсь графи учні не заповнили через відсутність такої людини в групі, слід звернути на це увагу. Учні запам’ятають , що їхній групі немає людини , яка ,наприклад, народилася у вересні.

Вправа «Лідерські якості»

Усім учасники діляться на чотири  групи. Будь-яким способом ділення (пори року, розрахунок на «яблука- груші» чи «чай- кава-..») . завдання кожної команди написати риси, якими повинен володіти лідер

             На виконання дається 5 хвилин. Потім кожна група представляє свою роботу і пояснює свій вибір. Потім іде обговорення:

1)         Хто був активнішим у виконанні вправи?

2)         Хто взагалі не приймав участі? Чому?

3)         До чиєї думки найбільше прислухалися?  

4)         А в кого є перераховані риси?

5)         Хто може сказати, що він ЛІДЕР?

6)         У кого риси збігаються з рисами, які вони записували при виконання вправи «Знайомство»

Потім учасникам демонструється плакат з результатом дослідження Й. М.Коузеса та Б.З.Поснера.

Лідер повинен: 

1.бути порядним                                                   88%

2. перспективно мислити                                     75%

3. бути натхненником                                           68%

4. бути компетентним                                           63%

5. бути справедливим, діяти згідно правил      49%

6. вміти підтримати інших                                 41%

7. мати широке бачення                                     40%

8. бути інтелігентним                                          40%

9. бути безпосереднім                                          33%

10. Можна на нього розраховувати                    32%

 11. бути відважним                                             29%

12. вміти співпрацювати з іншими                    28%

13. бути творчим                                                  28%

14. Бути турботливим                                          23%

15. Бути рішучим                                                  17%

16. Бути дозрілим                                                 13%

17.Бути амбітним                                                  13%

18. Бути лояльним                                                11%

19.Вміти володіти собою                                       5%

20. Бути незалежним                                              5%                               

Вправа Інформаційне повідомлення «Головні риси лідера»

Тренер повідомляє про головні риси лідера.

1.Чесність. Фахівці по лідерству вважають, що чесність – найважливіша риса лідера чи керівника. Правду варто говорити хоча б тому, що це простіше. Як говорив Річард хекерт: «Якщо ви завжди говорите правду, вам не потрібно запам’ятовувати всі свої слова». Помітно, що керівники, яким найбільше довіряли, були чесні і в дрібницях, не говорячи вже про більш серйозні речі. Тому вони, наприклад, ретельно вивіряли навіть ті заяви для преси, які,здавалося б, не мали особливого значення. Чесність в усьому – хороший спосіб завоювати довіру всередині організації та за її межами.

2.  Стриманість і невимушеність. Людина зарозуміла і самозакохана не може бути лідером за визначенням. Але і соромливим лідер бути не повинен. Справжні лідери думають не про себе, а про організацію і підлеглих, поводяться неформально і невимушено і тому формують навкруги себе неформальне середовище.

3. Уміння слухати. Це  може здаватися не таким важливим, але всі багато раз переконувалися у зворотному, хоча більшість лідерів не володіють цим умінням.  Вони перебивають інших – наступного разу ці люди швидше за все не схочуть виступати, яким би важливим не було для них це питання.

4. Сприйнятливість.  Лідер, з яким не сперечаються, йому не задають «зайвих» питань і прагнуть не турбувати поганими новинами стає самовпевненим і самодостатнім, він втрачає сприйнятливість. У результаті страждає якість ухвалення рішень. Сприйнятливий лідер краще інформований, у нього більш продуктивні відносини з колегами  і підлеглими. Він ніколи не говорить «ні» відразу, а залишає собі час на роздум і, яким би не було його рішення, не забуває повідомити про нього тих, кого воно торкається.

5. Уміння увійти в становище іншого. Щоб переконувати інших, потрібно знати, що вони думають. Набагато простіше переконати людину, якщо знаєш про його відчуття і переживання.

6. Ініціативність. Цю найважливішу рису будь-якого лідера  легко розвинути в собі. Просто не тягніть час: подумайте, тверезо оцініть ситуацію і починайте діяти. Відомо, що ієрархічні системи пригнічують ініціативу , особливо на її нижчих рівнях. Але якщо ви лідер – ви ніколи не упустите нової можливості і реалізуєте їх.

7. Уміння мотивувати. Сьогодні мотивація дуже часто зводиться до характерних для командно-адміністративної системи грошових стимулів або обіцянок підвищення по службі. Але справжній лідер повинен бути мотивований результатами своєї праці, відчуттям, що він вносить внесок у розвиток чогось важливого.

ВПРАВА «НОВИЙ ВЕЛОСИПЕД  ІВАНКА»

1.         Запросіть трьох добровольців, які вважають, що вміють уважно слухати.

2.         Запропонуйте двом з них вийти. Прочитайте вголос оповідання «Новий велосипед Іванка» всій групі разом з першим добровольцем.

3.         Запросіть до класу другого добровольця та запропонуйте першому добровольцю переказати йому оповідання.

4.         Запросіть до класу третього добровольця та запропонуйте другому добровольцю переказати йому оповідання.

5.         Запропонуйте третьому добровольцю розповісти почуте всій групі. 

6.         Скористайтеся наступними питаннями при проведенні дискусії:

«Що сталося з інформацією доки вона передавалася з уст в уста?»

«Чи загубилося при цьому щось важливе?»

«Як це вплинуло на нашу історію?»

«Чи важливе вміння слухати?

СИТУАЦІЯ

Нарешті у Іванка з’явилися гроші, щоб придбати червоний гірський велосипед, який він кожного разу подовгу роздивлявся, проходячи повз місцеву крамницю спортивних товарів. Той коштував силу-силенну грошей, які Іванко все ж таки зібрав за останні два роки, коли розносив ранкові газети по дорозі до школи.

Дуже пишаючись покупкою, Іванко проїхав на своєму новенькому велику з десятишвидкісною передачею вздовж центральної вулиці містечка аж до школи, де він навчався. На шкільному спортмайданчику декілька його друзів грали в футбол.

Один з хлопчаків, Андрій, підбіг до Іванка і почав захоплено роздивлятися велик. Він попросив у Іванка дозволу проїхатися на ньому, і Іванко, дещо неохоче, дозволив йому зробити круг навколо школи.

Але минуло десять хвилин, а Андрій так і не з’явився. Іванко почав хвилюватися. Він побіг за ріг школи і побачив віддалік Андрія, який намагався випрямити скривлений передній обідок. Навколо нього юрбилися троє інших хлопчаків. Іванко підбіг до Андрія і без зайвих запитань почав гримати на свого товариша, коли ж побачив, що його новий велик стоїть собі цілий і неушкоджений під парканом. Андрій тільки посміхнувся і пояснив, що зупинився, щоб допомогти Денису, який упав зі свого велосипеда і трохи його пошкодив.

Вправа «Дерево -будинок»

Учасників ділять на дві групи. Одна група з ручками в руці виходить за двері, їм дається завдання намалювати дерево. Іншій групі, яка залишилась у класі з аркушами паперу, дається завдання намалювати будинок. Завдання  пари: намалювати мовчки однією ручкою на одному аркуші паперу свій малюнок.

Обговорення:

1)         Що відбувалося?

2)         Що зображено  на малюнку: дерево чи будинок?

(визначається лідер)?

3)         Хто поступився і чому?                                                                                                                                              

Вправа «Підсумки»

Учасників повідомляють про закінчення тренінгу. Кожном удають три стікери різного кольору.

Жовтий , зелений, синій.

На жовтому пишуть ті вправи та ту інформацію, яку обов’язково будуть використовувати, яка є корисною та потрібною і прикріплюють на плакат «Портфель».

На синьому стікері пишуть те , що ще треба «перекрутити» в голові ; і розміщують на плакат «Мясорубка »

На зеленому стікері – те що було зайве, і взагалі не потрібне , і не цікаве. Розміщують на плакаті «Помийне відро»

Кожен ділиться своїми враженнями про тренінг.