дослыдження.pptx (2157309)anzan-peaceful-passage_(mp3CC.biz).mp3 (6210274)

Дослідження.

Тема: Спостереження за змінами в природі.

Мета: ознайомити з окремими приладами, які необхідні під час спостереження в природі; організувати систематичні спостереження за погодою, фенологічні спостереження; виховувати самостійність, потяг до дослідницької роботи.

Обладнання: лепбук, гномон, термометр, барометр, флюгер,опадомір.

Хід роботи:

І. Організаційний момент

Знайомство з правилами техніки безпеки на місцевості під час уроку.

II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Бесіда

• Назвіть, які методи географічних досліджень вам відомі, стисло охарактеризуйте метод спостереження.

• Назвіть джерела географічних знань. За допомогою, яких джерел можна дізнатися інформацію про погоду?

• Які ви знаєте метеорологічні прилади? Розкажіть про їх призначення.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

      Існує велика кількість методів досліджень, але одним з основних був і залишається метод спостереження та  аналізу отриманих даних. Деякі спостереження ви можете проводити самостійно. Наприклад, спостереження за сезонними змінами в природі,  погодою, висотою Сонця над горизонтом,які вам відомі з курсу «Природознавство». Однак під час вивчення предмету «Географія» ви виконуватимете відповідно до чітко поставлених завдань.

       Ви навчитися спостерігати за географічними об’єктами та явищами природи, пояснювати їх особливості та виконувати вимірювальні роботи. Для того, щоб проводити такі роботи. Потрібно підготуватися теоретично та практично.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Практична робота «Спостереження за змінами в природі»

  1. Спостереження за сезонними змінами в природі.

Бесіда

– Які зміни в живій природі ви помітили протягом місяця?

– Чи змінилася поведінка тварин?

– Чи помітні зміни в рослинах?

– Чи змінюється температура повітря протягом доби?

– Як називається прилад для вимірювання температури повітря?

        Вміти помічати сезонні зміни в природі дуже корисно. Так, якщо ви уважно спостерігатимете за рослинами, то навчитеся за їхньою допомогою визначати час. Відомо, що кульбаба розпускає свої квітки о 6-7-й годині ранку, а мати-й-мачуха – о 9-10-й годині, свої квітки кульбаба закриває о 14-15-й годині, а мати-й-мачуха – о 17-18-й. Пригадайте, які ще рослини мають чітку добову ритміку, і знайдіть такі рослини навколо.

       Для проведення спостережень за погодою потрібне таке обладнання: календарі погоди, кутомір для вимірювання висоти Сонця над горизонтом, метеорологічні прилади: барометр, термометр, опадомір, гігрометр – вимірювач вологості.

       Заведіть календар погоди. Усі записи в ньому про зміни атмосферного тиску, температури повітря, напрямку вітру, хмарності та про опади робіть за допомогою умовних позначень елементів погоди. Спостереження проводьте систематично, в один і той самий час, наприклад о 16-й годині.

image004_38.jpg

  1. Спостереження за висотою Сонця над горизонтом.

       Земля, обертаючись навколо своєї осі й рухаючись навколо Сонця, постійно змінює своє положення відносно небесного світила. Тому змінюється і кут падіння сонячних променів. Цей кут буде різним упродовж року у нашій місцевості, а також різним в один і той самий час у різних місцях земної кулі. Найвищу висоту над горизонтом щодоби в кожній місцевості Сонце має опівдні. Саме тому найвища добова температура буває після 12-ї години. Найвища висота Сонця над горизонтом протягом року в Україні буває влітку (наприкінці червня – на початку липня), а найнижча – взимку (в кінці грудня – на початку січня). Вимірювати цей показник бажано щодня  в один і той самий час. Уміння визначати висоту Сонця дасть можливість визначати тривалість дня і ночі протягом року.

      Для визначення висоти Сонця над горизонтом використовують простий астрономічний інструмент – гномон. Він складається з вертикального стрижня висотою в 1 м на горизонтальній площині. За довжиною та напрямом тіні від стрижня гномона визначають висоту сонця над горизонтом.

       Для цього виконують такі дії:

· на рівній сонячній ділянці чітко вертикально встановлюють стрижень гномона в точці А;

 · близько 12 години дня відмічають кінець тіні кілочком в точці Б.  В цей час тінь є найбільш короткою й вказує напрям на північ; біля точки Б записують дату та час спостережень;

· вимірюють довжину тіні (відрізок А – Б) й з’єднують шнуром точку Б з вершиною стрижня гномона (точкою В);

 · за допомогою великого транспортира визначають величину кута між напрямом тіні (відрізок Б – А) та відрізком, що з’єднує кінець тіні з вершиною гномона (відрізок Б – В).

         Це є кут, під яким сонце знаходиться над горизонтам в даним день. Як правило, такі вимірювання проводять у 20-х числах кожного місяця.

  1. Спостереження за хмарністю, опадами, вітром, температурою , тиском. Робота з лепбуком.
  1. Стан хмарності.

      Стан хмарності ми визначаємо візуально. Якщо суцільна хмарність, то позначаємо це в календарі погоди зафарбованим кругом, якщо погода безхмарна – круг незафарбований.

– Визначте, який стан неба сьогодні.

– Якого кольору небо восени в нашій місцевості?

– Які опади ви знаєте?

– Звідки надходять опади?

– Чи вважають ожеледь, росу, іній опадами?

  1. Сила та швидкість вітру.
  2. Визначення температури, атмосферного тиску та вологості повітря за допомогою приладів.
  1. Розповідь про незвичайні природні явища і їх позначення в календарі погоди

– Які прикмети про погоду ви знаєте?

       Знайомство з календарем погоди та його умовними знаками.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

     1. Заповнення календаря погоди. Робота в група.

      Кожна група проводить вимірювання або спостереження одного з показників погоди (температури, тиску тощо). Представники груп називають результат та пояснюють способи своїх спостережень. Результати спостережень записуються до зведеного календаря погоди.

     2. Робота в парах.

      За допомогою 5 речень описати сьогоднішню погоду.

VІ. Підсумок уроку.

    Прийом «Мікрофон».

    Чи необхідно проводити спостереження за погодою, сезонними змінами у природі? Для чого?

     Очікуванна відповідь: погода впливає на господарську діяльність людини, різні компоненти природи, самопочуття людей. Відомості про її стан та зміни мають важливе значення для комунального та сільського господарства, транспорту, будівництва, медицини, туризму тощо. З метою передбачення погоди складається її прогноз.

      Ми дійшли висновку, що спостерігати за погодою потрібно. Тому одне із домашніх завдань: вести календар погоди до 22 грудня. Це день зимового сонцестояння, початок астрономічної зими, один з найкоротших днів в році.

VII. Домашнє завдання.

- Підготувати невелику розповідь про одне з рідкісних явищ природи.

–Продовжити спостерігати за змінами погоди та вести календар погоди до 22 грудня. В календарі погоди зробити відмітки температури, видів опадів, напряму вітру, хмарність, атмосферний тиск .

– Опрацювати відповідний параграф у підручнику.